PokéQuest
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


Het grootste Pokémon Role Playing Game! Begin je avontuur vandaag nog.
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen

 

 Role Playing Games voor Dummies!

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Peter
Admin
Peter


Aantal berichten : 62
Registratiedatum : 17-02-10
Leeftijd : 33

Karakter Profiel
Huidige Pokémon:
Badges/Lintjes:

Role Playing Games voor Dummies! Empty
BerichtOnderwerp: Role Playing Games voor Dummies!   Role Playing Games voor Dummies! I_icon_minitimedi maa 09, 2010 12:14 pm

Role Playing Game voor Dummies

Inleiding

Role Playing Game, of afgekort RPG, is tegenwoordig erg populair bij mensen van rond de leeftijd van 12/13 jaar. Sommigen zitten er onder, sommigen erboven (waaronder ik), maar de meesten zitten toch wel in die leeftijd.

Waarom deze RPG voor Dummies? Nou, deze is speciaal ontwikkeld door mij, omdat ik vind dat er een algemene les moet komen voor zij, die de kunst van geduld en geletterdheid wel goed willen leren. Dit is natuurlijk heel luxe opgeschreven, maar dat doet er even niet aan toe.

In deze RPG voor Dummies komen een paar dingen aan bod:
- Basis grammatica en spelling
- Interpunctie
- Cursus ‘Hoe-maak-ik-langere-post?’

Basis grammatica en spelling.

Let op! Dit is heel basis. Voor een uitgebreidere uitleg, verwijs ik jullie door naar je docent Nederlands of naar het boek: Taalklasse.
Grammatica

Een zin is opgebouwd uit delen, stukjes. Al deze stukjes hebben een naam. We beginnen met een hele basis zin.

Ik loop naar huis.

Deze zin kun je verdelen in: Ik, loop en naar huis.
Loop is het werkwoord in deze zin, die heeft de naam persoonsvorm.
Ik is het onderwerp, degene die de handeling uitvoert.
Naar huis is bijwoordelijke bepaling. Dit zinsdeel is weg te laten en geeft eigenlijk niks anders dan nauwkeurigheid. De zin Ik loop, is eigenlijk al goed genoeg. Maar naar huis geeft een extra waarde eraan, meer detail. Zo zijn er nog veel meer delen in een zin.
Bijvoorbeeld het meewerkend voorwerp, een zinsdeel (zoals we die stukjes noemen) dat het doel is voor een handeling.
Bijv.: Ik schreef mijn neef een kaart. In deze zin is mijn neef het meewerkend voorwerp, omdat je de kaart naar hem toe schreef. Een kaart is in dit stuk een lijdend voorwerp. Een lijdend voorwerp is het zinsdeel waar de aandacht van het onderwerp op ligt. De Ik-persoon in de zin schrijft een kaart.

Dit is even heel vlug de basis van het basis Grammatica. Nu gaan we door met spellen.

Spelling

3 Basisregels van de spelling:

Basisregel van de standaarduitspraak: Spel een woord zoals je het hoort.

Basisregel van de gelijkvormigheid: Spel de overeenkomstige woorden of woorddelen zoveel mogelijk op de zelfde manier, ook al verschilt de uitspraak.

Basisregel van de etymologie: De herkomst van een woord kan de spelling van het woord meebepalen.

Spelling van de werkwoorden

Uitleg wordt gedaan in de volgende figuren. (uit: Taalklasse)

Werkwoordspelling Persoonsvorm, met voorbeeld:

Role Playing Games voor Dummies! 11iejqx

[color=#007FFF]Werkwoordspelling Persoonsvorm, zonder voorbeeld:

Role Playing Games voor Dummies! 30ms5mu

Werkwoordspelling Voltooid Deelwoord, met voorbeeld:

Role Playing Games voor Dummies! 15fsvv6

Werkwoordspelling Voltooid Deelwoord, zonder voorbeeld:

Role Playing Games voor Dummies! Xppixt


Interpunctie

Dit is niks anders dan de punt, komma en al die tekens op de juiste manier gebruiken. Dit is heel basis, maar in een RPG is het van belang dat je weet wanneer je een komma gebruikt of dat je aanhalingstekens gebruikt. Laatst genoemde is het belangrijkst, dus die haal ik er wel even uit. De rest moet je zelf kennen.

Wanneer gebruik je ‘dit’ en “dat”?

‘Deze’ gebruik je bij een parafase ( wanneer je andermans tekst zo nauw mogelijk in je eigen woorden noteert) of bij een woord dat je extra wil benadrukken.

Bijv. Wat heb jij ‘geweldige’ kleren aan. (Dan bedoel je dat dus sarcastisch)

“Deze” gebruik je bij het citeren, het letterlijk weergeven van wat iemand heeft gezegd of geschreven.

Bijv. De leerling vroeg: “Mag ik nu weg?”
Cursus ‘Hoe-maak-ik-langere-post?’

Oké, dan komt nu het deel, waar de meeste mensen belang bij hebben denk ik. Het is niet zo moeilijk als het lijkt. Het magische woord is: TIJD. Je moet er de tijd voor nemen. Als je er de tijd voor neemt, dan denk je er langer over na en dan krijg je vanzelf wel meer dan 6 regels of iets dergelijks.

Een punt, waarmee je al een heel eind komt, is beschrijven. Of te wel: details toevoegen. Hier zijn meerdere manieren voor.

Een handig hulpmiddel om te gebruiken de zintuigen. De zintuigen van de mens (zien/horen/proeven/ruiken/voelen) kun je hele goed gebruiken om meer details in een verhaal te stoppen. Ik geef een simpel voorbeeld, zodat jullie kunnen zien wat details doen.

Slechte voorbeeldzin:

Elsje plukte een roos. Deze was heel mooi.

Verbeterde voorbeeldzin:

Elsje plukte een dieprode roos. Deze zag er prachtig uit en de steel ervan voelde glad. Zachtjes prikten de doorns van de roos in de vingers van Elsje. De geur die de roos verspreidde was zoet en Elsje genoot er helemaal van. Zo’n heerlijke geur ruik je niet vaak.

Bij dit voorbeeld heb ik proeven en horen weg gelaten, maar dat is niet erg. Ik heb van 2 zinnen 5 zinnen gemaakt.

Naast de zintuigen gebruiken bij een handeling, kun je ook de omgeving gebruiken, beschrijven of bespreken. Dit zal ik ook weer even toelichten met een voorbeeld.

Slechte voorbeeldzin:

Piet fietst door het bos naar Oma.

Verbeterde voorbeeldzin:

Piet fietste op een zomerdag door het bos. Deze was dichtbegroeid en daardoor was het erg donker. Voor de zekerheid heeft Piet zijn licht maar aangedaan, zodat hij beter kon zien wat er op het fietspad lag. Het was best eng. Gelukkig dat het midden op de dag was, anders had Piet het niet alleen gedurfd hoor, zo door dit donkere bos. Hij zag wat vogels vliegen en zo nu en dan wat eekhoorntjes. Hij was al een tijdje onderweg. Als het goed was, was hij er nu zo. En ja hoor, daar was het einde van het bos alweer. Piet fietste nog even flink door en kwam zo bij het huis van Oma.

Ook bij deze heb ik van een zin, een heleboel zinnen gemaakt. Zo kun je dus behoorlijke stukken maken.

Een ander handig hulpmiddel bij het langer maken van post, is het gebruik maken van tijdsprongen en dromen. Zo zou je de geschiedenis van je personage naar voren kunnen laten komen door een flashback te geven. Zo komt de lezer iets meer te weten over je personage. Dromen zijn ook leuk om te gebruiken als het nacht is en je totaal niet weet waar je over wil posten.

Nou, dit was volgens mij wel een RPG voor Dummies. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben gehad.

Peter

© Peter-productions, met je poten van afblijven dus….alleen als je toestemming hebt aankomen!
Terug naar boven Ga naar beneden
https://pokequest.actieforum.com
 
Role Playing Games voor Dummies!
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
PokéQuest :: Algemeen en OOC :: Handleiding-
Ga naar: